9 Mei 2011

Hadiah Hari Ibu

Salam kepada semua blogger.
Macam mana dengan sambutan Hari Ibu anda? Mesti ada yang menarik... Ada kejutan? Aku macam biasa saja. Tiada perkara yang menarik. Sambut Hari Ibu dengan anak-anak dan bibik aje. Suamiku macam biasa keje. Tapi ada perkara menarik untuk dikongsi tentang hari ibu. Semalam, aku memang takde plan yang menarik melainkan menjahit manik di rumah sambil mengajar Kakak membuat revision untuk exam pada hari ini. Memandangkan manik yang aku beli hari Jumaat lalu tak sama color ngan manik yang habis tu memaksa aku keluar ke kedai manik tu semula.

Aku pegi sorang sebab kalau dibawa budak yang tiga orang tu memang gamat kedai tu. Apa tidaknya, mama diaorang mesti bising.. Apa tidaknya.. ada saja barang-barang kat kedai tu nak disentuh, dibelek, dipegang.. Kalau pecah sape yang nak ganti... Belum lagi jumpa mesin jahit, mesti nak pegang.. Untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diduga dan diingini berlaku, keputusannya meninggalkan budak bertiga tu ngan bibik. Lebih kurang sejam jugak aku kat kedai tu, bukannya sebab aku mengambil masa yang panjang memilih manik, tetapi menunggu pekerja kedai tu menjahit tepi kain yang dikirim oleh bibik. Masa kat kedai tu dalam tempoh sejam tu, macam-macam orang aku tengok. Ada India, ada Cina dan ada Melayu. Kebanyakannya perempuan la.. semua sibuk memilih dan membeli hadiah.. Hari Ibu katakan. Mesti nak bagi hadiah kat ibu la tu!

Waktu tu terdetik kat hati aku, cepat le anak-anak besar nanti manalah tahu mama ni boleh dapat hadiah sempena Hari Ibu (cuma berharap..). Dalam masa aku menunggu tu, ada sorang pelanggan datang nak ambik bunga yang siap digubah. Memang cantik habis bunga-bunga tu (Orkid purple, bunga tiruan) digubah dengan ketinggian lebih daripada 1 meter tingginya (ketinggian termasuk pasu). Kata adik tu untuk emaknya sempena party petang nanti. Harga bunga tu RM200. Adik tu memilih sepasu bunga ros utih yang siap digubah dan ada dua ekor burung lagi.. Sangat cantik dengan harga RM100. Sempat aku berbual ngan adik tu, dia ada 14 orang adik beradik dan maknya ada 70 orang cucu! Terbeliak jugak mata aku ni.. Aku ni anak tunggal aje, kalau dengar orang ade adik-beradik lebih daripada 4 orang tu kira dah ramai apatah lagi 14 orang. Adik tu nak buat party untuk mak dia.. So sweet.. Aku bagi ape kat mak Penang..cuma menitipkan ucapan Selamat Hari Ibu dalam talian telefon semalam.

Walau tidak memberi hadiah apa-apa, jasa mak dan abah akak aku kenang sampai bila-bila. Tidak terbalas jasa mak dan abah membesarkan aku, mendidik aku dan menjadikan aku belajar mengenal dunia ini. Terima kasih mak, Puan Cheam Yoke Eng@ Rohani Abdullah dan mak mentua aku Puan Kamariah Dollah Kanan. Selamat Hari Ibu!


Before I was a Mom, cid:MMVHOVISTJBZ.IMAGE_1.gif
I had never gotten up in the middle of the night
every 10 minutes to make sure all was okay .
I had never known the warmth, 
the joy,
the love,
the heartache,
the wonderment
or the satisfaction of being a Mom .
I didn't know I was capable of feeling so much,
before I was a Mom

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy