10 November 2010

Perebutan Hak Penjagaan Anak

Assalamualaikum kepada semua kawan-kawan blog.
Hari ni saya nak berkongsi sedikit cerita tentang penjagaan anak-anak kalau berlaku penceraian. Dari pengamatan saya, selalunya kaum ibu lebih banyak nak dapatkan hak penjagaan anak. Mungkin naluri keibuan yang tinggi mendorong kaum ibu memperjuangkan hak untuk mendapatkan penjagaan anak.
Senario ini memang biasa. Kasih sayang ibu rasanya sukar digambar dengan kata-kata. Tapi berlainan pulak dengan cerita yang akan saya kongsikan... Entahlah.. mungkin dunia akhir zaman begini jadinya cerita ni.. Kejadian dan kisah ini rasanya cukup dekat dengan saya... Almaklum saja la.. Si pelakon cerita ini memang ada pertalian saudara dengan saya...
Kalau ikutkan hati saya mahu saja dipelempang si IBU ni.. Entahlah.. Dulu masa orang suruh belajar tak nak. Nak sangat kahwin. Sampaikan tak sempat nak ambik SPM. Kalau pegi sekolah macam2 alasan dibagi. Pening la, subjek susah la.. Tak nak jadikan pengajaran. Mak dia ditinggalkan suami masa umur si IBU ni setahun dek kerana ada orang ketiga. Secara logik akal si IBU ni kena la belajar bersungguh-sungguh, nak bantu mak dia. Tapi tak berakal jugak si IBU ni.. Akhirnya berkahwin di usia muda. Rasanya 16 tahun kot...
Lepas tu dapatlah anak..Dari seorang, kemudian dua dan akhirnya tiga. Ooo.. mungkin kahwin muda rasanya mereka bahagia. Bila dah anak tiga, suami si IBU ni buat hal. Tak nak keje, mula berbohong. Akhirnya rumahtangga yang dibina hancur berderai dengan penceraian. Dah bercerai satu hal.. Anak-anak mulanya dijaga oleh mak si IBU ni.. Si IBU ni rasa tak bebas. Maklum aja la.. dah jadi janda pada usia muda pulak.. Dipendekkan cerita, dia menyerahkan 2 anaknya kepada bekas suami dan dijaga oleh bekas mertuanya. Bila cuti sekolah anak2 tu balik ke umah mak si IBU ni..
Baru-baru ni saya balik kampung, mak si IBU ni mengadu kat saya. Katanya si IBU ni nak menyerahkan anak bongsunya pulak kepada bekas suaminya.. Ni yang menimbulkan kemarahan saya... Lupa nak dicerita.. Si IBU kini dah berkahwin lain. Menjadi isteri no. 2 kepada seorang Penjual Cendol. Opss.. maaf ya kalau ada sesapa yang terasa.. dan kini dah dapat seorang anak bersama suami barunya.
Mak si IBU ni menangis sampai takde selera nak makan. Adus.. terbakar jugak telinga saya yang mendengarnya.. Kononnya si IBU ni tak nak susah nak jaga anak bongsu yang akan bersekolah pada tahun depan. Ape ke bangang dan bengapnya si IBU ni...!! Ni memang patut dilempang..Mentang-mentang la dia senang nak beranak, senang pulak dia nak bg mcm tu aje kat bekas suaminya...
Jarang berlaku, tapi inilah hakikatnya... Semoga Allah mengampunkan dosa si IBU ni dan saya jugak yang menceritakan keaiban orang. Tapi ini sekadar berkongsi cerita sebagai renungan.. Yang baik dijadikan tauladan yang buruk kita jadikan sempadan..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy