18 November 2010

Salam AidilAdha Buat Semua..

Salam kepada semua pembaca blog,



Hari Raya Aidiladha masuk hari kedua...Hari ni aku dah bekerja semula. Masih ramai lagi yang bercuti... Aidiladha tahun ni disambut secara sederhana di rumah baru. Aku cuma buat ketupat daun pisang aja. Tu pun dibantu oleh bibik. Dalam pukul 9.30 pagi, aku membawa charlies angle aku ke rumah mak mertua.



Kat umah mak mertua takde buat ape2 pun. Lepak2 aje. Gie umah abg ipar keduakat sebelah umah mak mertua. Kak Zai (biras aku) masak rendang ayam. Sedap!Pastu lepak semula kat umah mak mertua. Adik ipar aku si Yaya sibuk memasak nasi dagang. Sedap jugak la walaupun tak guna beras nasi dagang. Dia memang pandai memasak.



Mata aku mula berat, apa lagi time untuk landing la, perut dah kenyang dgn mcm2 hidangan. Masa mata dah nak terpejam, anak kedua aku mula nak mengamuk. Dia nampak aku nak tidur. Dia merengek2 nak beraya. "Mama, jom ar, jom le raya.." "Nak raya kat mane?" "Jom le raye kat luar.." "Angah, raye haji ni org tak gie mane2... raye kat umah aje.."Ala...Angah nak raya kat luar jugak.." Mcm tu ler bunyi dialog aku smlm. Berguling-guling jugak dia kat lantai umah nenek dia sbb nak gie raya..

Kesian kat anak aku tu.. Bila raya, mesti dlm kotak fikirannya buleh jalan2 ke rumah org lain, buleh makan biskut raya.. Bukan kata Angah saja.. Mama dulu pun mcm tu.. Tapi mama dulu tinggal kat kampung. Masa mama kecik dulu, mama cukup gembira bila nak raya. Tak kira Aidilfitri atau Aidiladha. Sbb bila nak raya mama dapat tempah baju raya. Masa zaman mama, baju cuma ditempah 2 kali setahun, maknanya bila hari raya la tu... Memang gembira la bila sambut raya...walaupun memakai kain yang harganya rm1.80 per meter. Kiranya rasa hebat dah tu..

Tak mcm sekarang, anak2 nak pakai baju branded aje.. Bukan anak aje, mama dan ayah pun sama. Tapi bukanlah semua nak branded aje... Kiranya tak mati lagi kalau pakai purse LV tiruan yang dibeli di gerai2 kecik...Hehehehe.. Kiranya taklah memilih sgt.. pandai mengukur baju di badan sendiri. Sendiri mau ingat le ..

Salam Aidiladha untuk semua.. Ampun dan maaf dipinta..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy