12 Februari 2011

Mengarang, Mengedit vs Public Speaking

Salam kepada semua blogger...
Hampir seminggu tak mengemas kini blog tersayang dek kekangan masa. Minggu lepas sibuk ngan kursus Train The Trainers (TTT). Memang kursus ni menguji kecekapan abis..especially bab presentation yang memerlukan teknik public speaking. Aku ni bab bersembang biasa2 memang buleh tapi bila dah dok depan audience walaupun terdiri daripada kawan2 memang out. Langsung tak boleh nak sembunyikan segala kegugupan dan yang bergolak dalam diri. Banyak yang aku pelajari dalam kursus ni dan aku pun dapat membuat rumusan. Aku boleh membuat keje-keje belakang tabir aje. Kalau nak jadi buat sale or nak buat keje-keje MLM memang tak boleh. Kiranya bab-bab nak berdepan ngan customer memang tak buleh. Kenapa ye? Walaupun dah dipraktik beberapa kali pun tetap sama. Berdepan aje ngan audience bercakap dah tak sama nga fikiran. Lepas habis aje rasa menyesal tak sudah.

Memang la dari dulu lagi dah mcm tu sifatnya. Kalau orang tengok memang mcm peramah orangnya. Memang aku cepat mesra ngan orang tapi bila na goreng benda-benda yang aku tahu mesti ade reference. Kecenderungan aku lebih kepada bab-bab penulisan, edit mengedit dan membuat keje-keje penerbitan bukan ke arah komunikasi. Memang patut pun masa pilih course memang ambik mass comm tapi majoring in publishing. Memang dari awal lagi pilih sequence tu sebab publishing banyak belajar teori  dan kalau praktikal pun tak memerlukan komunikasi yang banyak. Semua memerlukan keje-keje teknikal. Kalau dikaji dari segi penglibatan aku dalam bab-bab bercakap ni kena bagi tengok jenis. Sijil-sijil kegiatan aku dalam bab bercakap lebih berpihak kepada perbahasan dan deklamasi puisi. Sebab ape sebab aku suka menghafal teks.. Hehehe...

Aku kat sini memang tabik habis ngan kawan-kawan dalam kursus baru-baru ni... Semua otai-otai, memang solute abis... Semua memang expert dalam selok-belok bercakap. Mungkin sebab semua memang turun ke lapang kot.. Hehehe. kalau mcm ni kena cari kursus-kursus mcm ni lagi ler.. Kena belajar dan terus belajar..Ermm.. tugas editor susah nak digambarkan.. Banyak mengedit, banyak menulis, banyak menggunakan bahasa... bahasa pulak bukan bahasa tubuh.. tapi bahasa dalam erti kata sebenar. Mana mungkin gue ni mengomong sebarangan..Bahasa aku seorang editor, seorang blogger...

Tengok tu suka menulis, mencatat etc.

Suka menjadi pendengar yang setia..

Gaya seorang presenter yang baik..

Barisan presenter lelaki (dari kiri En. Rosaidi, En. Roslan, En. Zahari, En. Samsudin)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy