14 Februari 2011

Kasih Ibu Membawa ke Syurga, Kasih Bapa Sepanjang Usia..

Salam untuk semua blogger dan Selamat Menyambut Maulidur Rasul.
Malam ni mulanya nak berkongsi cerita tentang aktiviti di hari Isnin.Tercari-cari jugak topik yang sesuai nak dikongsikan bersama rakan blogger. Aku membuka emel dengan niat nak membaca emel yg baharu. Takde emel yang nak dibaca melainkan kiriman daripada kemas kini rakan-rakan di facebook. Aku membuka emel lama-lama, terbaca satu emel kiriman rakan sekuliah masa ambik master dulu. Emel tu pun drp kawannya mungkin. Kisah seorang ibu dan anak. Sedih sebenarnya.. tiba-tiba emel tu mengingatkan aku peristiwa Rabu lepas. Untuk pengetahuan anda, aku seorang anak tunggal. Mak dan abah aku takde anak yang lain melainkan aku. Aku pun sama takde mak dan abah lain melainkan mak dan abah aku. Eh, lupa pulak... Aku masih ade mak mentua...Sekarang ni mak dan abah aku bawak dari Sg. Bakap tinggal ngan aku kat Sg. Buloh. Ni kali kedua mak dan abah datang ke rumah aku. Kali pertama masa raya tahun lepas lebih kurang 2 bulan mak duduk kat umah aku. Masa tu abah masih sihat berbanding sekarang. Masa tahun lepas abah masih boleh mengesot ke bilik air menggunakan kerusi plastik. Kali ni abah tak dapat bergerak. Cuma sekali dua aje dia bangun sendiri dari katil ke kerusi malas yang terletak di sebelah katilnya. Waktu aku keje, mak cuma mengelap abah ngan tuala basah aja. Kesian tengok abah..
Berbalik kisah pada Rabu lepas.. Aku menghadiri kursus Train The Trainer.. Kiranya hari Rabu tu hari ketiga aku berkursus. Hari Jumaat dah nak buat presentation. Kiranya mcm sibuk la kononnya. TV pun tak tengok. Balik rumah sibuk menguruskan anak-anak dari segi homework yang banyak, dan sesi mengaji al-Quran. Balik aje rumah, menghadap laptop. Hari Rabu tu mak aku sakit, tapi bukan dari hari Rabu tu aje, sebelum-sebelum ni pun dia ada mengadu sakit ulu hati.. Aku syak mungkin gastrik la tu.. Hari Rabu tu dia dah nangis-nangis tak tahan sakit agaknya. Aku yang sedang sibuk pun dengan rasa berat hari membawa dia ke klinik. Tu pun sblm gie klinik sempat aku menyoal, mak kalau boleh tahan esok aja kita klinik (boleh pulak terkeluar soalan mcm ni). Sambil drive tu, mak diam aje. Mungkin terasa ngan aku agaknya, mungkin tekaan aku betul. Hish... menyesal pun ade jugak.. Ingat dulu masa aku kecik-kecik, masa aku pening kepala (masa tu darjah berapa ntah..) mak siap nangis lagi.. masa aku demam risau sgt dia, tanya jiran sana-sini petua nak cepat kebahkan demam. Masa aku nak masuk U dia nangis lagi, berat hati nak lepaskan aku ke Shah Alam. Masa aku kahwin sekali lagi dia nangis sebab anak dia telah menjadi isteri orang dan terpaksa berpisah dengannya lagi.. Masa aku nak bersalin dari anak pertama sehinggalah masuk anak ketiga, dialah orang yang paling risau, sampaikan niat aku nak menambah cahaya mata terpaksa ditangguhkan. Kalau ikutkan mak aku cucunya 3 orang dah cukup ramai sebab dia hanya ade seorang anak aje. Dia siap cakap lagi, sudah dah boleh stop tak payah nak beranak lagi sebab masa aku nak beranak dia tak dapat tidur memikirkan aku. Betul la, masa aku nak bersalin anak pertama tu baru aku tahu susahnya nak jadi ibu. Sekarang dia dah ade depan mata aku. Kenapalah aku ni laser sgt. Mak, maafkan aku! (Dalam hati ade keinsafan, tak mau cakap yang bukan-bukan, takut hati mak terasa lagi). Mak selalu berpesan, jaga anak-anak baik, selalu depan orang ke, depan anak-anak aku mak selalu memuji aku. Ada saja kisah-kisah zaman aku kecik-kecik yg masih segar kat ingatannya. Malam ni pun ade lagi pesanannya kat aku, tahun depan anak sulung aku dah nak masuk darjah 1. So dia pesan jgn biarkan anak-anak asyik ngan TV, takut pelajaran terabai. Masa aku kecik-kecik katanya aku asyik baca buku. Ye ke mak? Mak lupa kot... chek (aku membahasakan diri ngan mak dan abah) selalu ronda-ronda kampung, main ngan kawan-kawan ke sana ke mari.. Dulu jarang tengok tv sbb mcm2 boleh buat.. sekarang ni anak-anak tak biasa ngan panas, tu yg berkurung kat rumah...
Erm.. sekali lagi aku ke PMC. Mak diperiksa oleh Dr. perempuan. Ooo..gastrik rupanya, gastrik boleh serang kalau kita lapar dan kalau susah hati pun sama. Baru aku tahu, maybe mak selalu pikir nak jaga abah le, dan mcm2 lagi.. Eh, lupa pulak nak citer perkara lucu kat PMC. Masa register mak aku aku tulis nama mak mcm dalam ic... Cheam Yoke Eng @ Rohani Abdullah. Nurse kat PMC dok panggil makcik Cheam.. Hish.. kan ade nama Melayunya.. nape disebut nama Cinanya pulak? Aku membetulkan panggilan nama mak aku sebab mcm nak terbelit lidah nurse yg menyusahkan dirinya sendiri.. Panggil aje Rohani atau makcik Ani.. Kan mudah dan senang...

Ni gambar tahun lepas 2010.. masa gie Bukit Bendera

Pasangan romantik makcik Ani & Pakcik Hussin

Ni masa ade cucu sorang aje (date tu mcm tak betul la..)

Tengok tu tok siap beli rantai emas kat cucu sulung dia...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy