11 November 2010

Keputusan UPSR Cemerlang

Salam kepada semua pembaca,

Semalam keputusan UPSR bagi murid darjah enam dah keluar. TAHNIAH kepada semua murid tahun 6 di seluruh negara. Mcm mana perasaan mak dan abah yang ada anaknya menduduki UPSR... Mesti semuanya mengharapkan keputusan yang cemerlang. Teringat pulak masa aku ambik UPSR tahun 1990.

Masa tahun 1990, seingat aku tahun ni bermula UPSR dengan 4 subjek. Thn2 sblm ni semuanya 5subjek. Tahun ni jugak ada Ujian Pengesanan. Ingat lagi soalan paper ni menguji IQ. Memang kami berhabis-habisan study. Cikgu kelas aku masa ni ialah Cikgu Osman Kechik. Sekarang dah bersara rasanya. Memang bertungkus-lumus mengajar kami tanpa jemu. Memang tabik la cara dia mengajar kami. Siap ngan denda dan mcm2 lagi... Akhirnya aku mendapat 3A 1B bersama 6 rakan yang lain. Kiranya masa tu kami ni best student la di SKSB... (perasaan la pulak)..

Kami telah berjaya ditempatkan di sekolah berasrama di Jalan Burma, Pulau Pinang. Masa ni rasa bangga la konon sbb jarang2 budak kampung dapat masuk asrama.. Memang tak dapat dinafikan UPSR mendorong kami berusaha dengan lebih gigih. Dalam erti sebenar menjadi orang yang berguna.
Tapi kalau keputusan tidak cemerlang..tak bermakna kita tidak boleh berjaya. Kadang-kadang kejayaan pada hari ini bukan jaminan untuk berjaya pada masa hadapan. Apa yang penting, berusaha dan terus berusaha.. 5A, 4A, 3A, 2A, 1A, tiada A itu bukan ukuran. Kalau gagal hari ini mulakan langkah untuk berusaha menggapai kejayaan pada hari-hari mendatang. Amin.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy