11 November 2011

Lari, Lari, Kutu, Kutu!

Salam untuk semua blogger terutamanya blogger tegar.
Nak update entri terbaru cukup tersiksa jiwa dan raga. Bukan  takde kisah, tapi belum ada masa yang sesuai. Sibuk memanjang (statement yang dah basi kan..). Nak kongsi sikit pengalaman yang mengimbau kembali zaman kecik (zaman dolu-dolu). Baru-baru ni dalam minggu ni jugak le.. aku nampak si kakak (anak sulung) tergaru-garu. Aku perasan dari minggu lepas lagi, tapi aku buat tak tahu aje. Aku marah bila dia tergaru-garu kepala. Bukannya apa, aku ingat kesan chicken pox dia belum abis.. nanti tak fasal-fasal abis lekat parut kat kepala tu.

Masa dia buat homework, sekali lagi tergaru-garu. Dia bgtahu dia gatal sesangat. Aku pun tak puas hati jugak kalau tak tengok. Dengan penuh rasa kasih sayang aku pun tengok le kat atas kepala dia. Adoi... macam tak boleh diterima akal. Ada KUTU. Ingat zaman moden ni istilah kutu tu dah takde dan yang tinggal pun cuma main kutu (kutu pinggan, kutu duit, kutu baju, kutu pakej pelancongan).. Pernah main kutu tak? Aku memang geram tengok kepala anak aku tu. Penuh dengan telur kutu, ibu kutu, nenek kutu pun ade. Panik jugak bila nampak kutu merayap kat kepala dia, siap check kepala Angah, Adik termasuk bibik sekali. Siap aku suruh bibik tengok kat kepala aku lagi.

Petang tu bila bawak kakak dan Angah ke rumah mak ngah diaorang untuk mengaji, aku awal-awal lagi khabarkan kat mak mentua aku kata kakak dan angah ade kutu. Apa lagi.. mak mentua aku membuat suggestion supaya memotong rambut. Mulanya berat jugak hati tu, apa tidaknya rambut kakak dan angah tak pernah aku potong sejak dibotakkan (dicukur) masa dalam aku dalam pantang. Bayangkan la kakak dah 6 thn, angah 4 thn. Sayangnya... rambut diaorang dah sampai paras pinggang. Selalu bertekak bila aku menyikat rambut diaorang sebabnya aku akan melepaskan kusut-kusut rambut tu... Kalau bibik sikat sikit-sikit aje, pastu ikat. Rambut adik memang pendek sebanya kakak dah "mengerjakan" rambut adik masa cuti sekolah 2 tahun yang lalu. Kat bawah ni babak-babak rambut diaorang dipotong.


Nenek berusaha keras memotong rambut kakak

Tengok tu rambut yang dipotong..

Angah pulak..


Adik pun nak jugak..



Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy