6 April 2011

Kisah yang Mesti Dibaca!

Salam sayang kepada semua rakan blogger.
Setiap hari menanam azam untuk menulis entri dengan kadar yang cepat. Semangat tinggi nak tulis dan nak pos sekurang-kurangnya satu entri. Tapi tak berdaya dah pun.. Penat sangat, kat opis keje bertimbun-timbun, balik rumah lagi banyak kerja. Hari ni tak nak cerita keje-keje kat opis. Nak berkongsi cerita tentang hari semalam, cerita yang menarik untuk dibaca.

Aku balik rumah macam biasa. Hari ni sempat singgah di pasar malam. Sebabnya puteri-puteri aku tu tidur, so tak pergi mengaji le jawabnya. Jadi mama ni sempat le pegi pasar malam. Beli nasi dagang dan yong taufu (betul ke ejaan mcm ni?). Anak-anak aku suka makan yong taufu ni.. (bukan semua yang dimakan, cuma makan sosej, crab ball dan fish ball aje). Jadi orang yang menjual ni dah kenal benar dengan aku. Lepas tu aku pun bali ke rumah. Sampai aje rumah, cepat-cepat tukar uniform (hahaha nak ke kebun timun la, takkan nak pakai baju opis kot...) Hari ni saja bibik aku dah jual 12kg. Ade orang datang ke rumah, so bibik aku le yang ke  petik timun tu. Aku pun meneruskan aktiviti memetik timun..Dapat dalam 23kg lebih.. 16kg aje yang cantik-cantik, yang lain kecik-kecik aja. 10kg aku hantar ke restoran kat area Rahman Putra, dan 6kg lagi aku hantar ke kedai sebelah rumah aku.

Aku membawa 3 puteri-puteri kesayangan menjual timun di area Rahman Putra tu. Masa balik, traffic light tu merah. Aku pun dengan selamba memintas ke jalan lain yang membolehkan aku sampai ke rumah dengan cepat. Bila melihat aku membelokkan kereta ke jalan lain, Angah sibuk menanya "Eh, mama nak gie mana ni?" Belum sempat aku jawab Kakak menjawab bagi pihak aku "Mama nak balik rumah le, mama nak cepat sampai.. tu yang mama ikut jalan ni".

Angah tak puas hati lagi.."Iye la, tapi kenapa mama lalu jalan ni?" Aku pun menjawab "Kan tadi lampu merah, tu yang mama lalu jalan ni". Angah dan Kakak dah tak tanya lagi. Tapi sibuk bernasyid dan cukup menginsafkan mama yang sedang memandu. Adik tak ambil kisah sibuk menyanyi lagu yang entah apa-apa. Mungkin anak-anak aku tak perasan lagu diorang tu mcm menyindir mama diorang yang dah melanggar lampu isyarat tadi. "Wahai tuhan ku tak layak ke syurgamu, tapi tak pula sanggup ke nerakamu..." Ni la bait-bait kata yang dinyanyikan oleh anak-anak aku semasa mamanya tidak mematuhi lampu isyarat yang merah tu. Moral of the story jangan langgar lampu isyarat, jangan tunjuk contoh yang tak baik kat anak-anak.

3 Little Princess

Charlies Angel
Habislah cerita satu bab yang menginsafkan jiwa dan raga tu. Ni kisah pada malam harinya pulak. Kakak dah menyiapkan homework untuk hari ni. Ada 4 semuanya, 1 Maths, 2 English dan 1 BM. Ade 2 buku tu aku yang terpaksa guide dia buat homework tu. Mana tidaknya, kena bina ayat. BM dan BI tu masing-masing kena bina ayat. Mama masa darjah 1 ke darjah 2 baru tahu nak bina ayat tu pun setelah cikgu yang ajar berkali-kali. Ni budah baru 6 thn dah kena buat ayat. BM tu perkataan yang perlu dibuat ayat - suap, daun, paip, tiup, main. BI pulak words yang diberi - mill, pill, hill, hop, top).

Abis aje keje sekolah, Kakak cakap kat aku "Mama boleh tak kakak nak tukar nama sebab nama kakak panjang sangat.." Sudah la kali ni. "Nape pulak kakak? Kakak nak nama apa?" Aku bertanya. "Kakak nak letak nama Farhana nama mcm kawan Angah". Entah sebab apa suka sangat ngan nama Farhana. Angah pulak marah-marah sebab kakak nak guna nama kawan dia. Macam-macam dengan budak-budak sekarang ni.. Aku pun memberi jawapan nak cover lin satu dan supaya kakak tak bertanya lagi. "Nama kakak kan sedap dah mama dan ayah bagi.. Annisa Nasuha, panggil Anis. Sekarang tak boleh tukar nama dah sebab kakak dah besar. Kalau ade dalam perut mama, boleh la tukar nama tu". Jawapan aku kali ni mungkin boleh diterima pakai. Dia pun menjawab "Ooo, kalau nanti mama ade baby lagi mama boleh tukar2 nama baby ye sebab masih dalam perut mama lagi kan?" Mana-manalah wahai anak-anak mama..
Top Princess

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy