4 April 2011

Naik Gaji Lagi?

Salam kepada semua blogger-blogger tidak kira di mana jua anda berada. Di Malaysia, Indonesia, China, Australia, Rusia, Thailand serta pelosok dunia.

Hari ni aku sekadar nak berkongsi cerita ngan anda terutama yang mempunyai pembantu rumah atau lebih tepat lagi 'BIBIK'. Bukan nak memburukkan sesiapa tapi cuma ada sedikit rasa kesal dan kecewa ngan sikap pembantu rumah. Senang cerita la, pembantu rumah aku sendiri, bibik akulah ceritanya. Bibik aku ni dah bekerja ngan aku sejak 2006 lagi, dah masuk tahun kelima ngan aku. Tahun pertama dan kedua gaji yang aku bagi kat dia RM400. Masa ni aku ada anak sorang baru. Tahun ketiga naik RM50, tahun keempat naik lagi RM50, dah jadi RM500. Tahun ketiga aku dapat anak, tahun keempat aku beranak lagi sorang. Masa tu aku dok kat apartment 3 bilik aje. Pastu bila dah nak pindah ke rumah baru, kiranya tahun lepas le, dia mintak naikkan RM100 lagi. Hah sekarang gaji dia dah RM600. Sekarang ni  (bln 7) nanti, dia nak sambung lagi setahun, dengan selamba saja mintak nak naikkan lagi RM100. Amboi2 senangnya dia. Sebelum mintak naikkan gaji kena fikir betul2. Di sini aku senaraikan sebab-sebab aku tak nak naikkan gaji dia (aku dah cakap kalau nak naik pun maybe RM50).

Sebab Musabab Nak Kekalkan Gaji Bibik pada Kadar RM600:
  1. Aku dah belikan mesin jahit, dia boleh menerima tempahan daripada kawan-kawan aku. Kat sini 10 sen pun aku tak ambik (Dah boleh cari pendapatan tambahan)
  2. Dia bangun lebih lambat drpd aku. Boleh kira berapa hari sangat dia bangun awal dari aku. (Boleh ke dia nak cari majikan mcm ni lagi?)
  3. Kos hidupkan permit dia tak pernah aku mintak. Aku tak pernah potong gaji dia pun. (Orang lain dah lama potong pun)
  4. Tiket flight dia selama ni pun aku bagi free aje. (Sekali lagi aku tak pernah potong gaji dia lagi)
  5. Makan minum dia aku tanggung.
  6. Dia tak pernah masak untuk kami sekeluarga kecuali bila mak dan abah aku datang, tu pun baru tahun ni mak dan abah aku datang rumah kami!)
  7. Mop lantai pun sekali seminggu.
  8. Mesin basuh dan iron aku dah beberapa kali rosak. (Belum aku kira masa dok di apartment tu berapa kali tombol pintu rosak, berapa kali ntah sinki aku tersembat gara-gara dia!)
  9. Pernah cuai dlm menjalankan tugas, lalai dan menyebabkan anak kedua aku terkena air panas (nasib baik takde meninggalkan parut, kalau tak dah lama aku tak sambung permit dia!)
  10. Mengemas dengan ala kadar sahaja (Rumah aku mcm takde bibik aje sebabnya bibik aku kemas ala kadar, jadi kalau anda datang rumah aku jgn terkejut melihat pen, buku kat atas rak kasut, botol racun serangga di deretan rak pinggan, getah rambut anak2 aku penuh kat atas fridge - belum lagi kes pewangi kereta dok dlm fridge sbb nampak gamabr lemon disangkakan makanan!)
Ini beberapa alasan kukuh yang aku paling suka ngan bibik aku ni:
  1. Dia pandai menjahit, so upah baju aku dah save sikit melainkan jahit tepi aje kat luar.
  2. Suka-duka aku takde orang lain nak dengar melainkan dia sebab dia orang terdekat yang tinggal ngan aku.
  3. Kalau sakit, dia memang pandai mengurut.
  4. Anak-anak aku suka kat dia walaupun selalu mereka selalu kena marah sebab menyepahkan barang-barang dan selalu menumpahkan air.


Bibik aku bersama puteri-puteri kesayanganku masa di Palace of Golden Horses

Bibik ngan mak aku @ Bukit Bendera, Penang

Bibik, aku dan anak-anak @ I-City, Shah Alam
Jadi kalau anda berada di tempat aku, bagaimana nak selesaikan masalah ni. Aku dah berterus terang kalau nak naikkan gaji dia cuma RM50 aje tau. Kalau diikutkan senarai tu, memang banyak yang tak baik daripada yang baik. Tapi kalau secara jujurnya aku tak kisah mcm mana dia pun. Janji tak bawak anak aku lari sudah. Apa-apa pun bibik, aku harap kalau nak mintak naik gaji, kena waras sikit dong! Logik akal la sikit. "Orang memberi, kita merasa, orang berbudi, kita berbahasa". Ermm.. tahu ke tidak pantun ni kalau aku kata kat dia ni????

1 Komentar Terbaik

04 April, 2011

Salam, akak jangan bagi muka sangat now akak tgklah dia berani mintak akak naikkan lagi gajinya sedangkan kerja rumah dibuat ala kadar aje..huhuhu naik geram pulak nurul hehehe..mintak maaflah kalau bibik nurul mintak naik gaji tapi pemalas memang siaplah dia ku kerjakan ;(

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy