21 April 2011

Sokong Cegah Murid Gemuk

Salam kepada semua blogger teristimewa yang sudi membuat siri jelajah blog dan kepada blogger yang sudi berkongsi pendapat dan meninggalkan ulasan di Blog BicaraQaseh.

Hari ni sekadar nak berkongsi cerita tentang cerita di dada akhbar semalam (Hari Isnin) iaitu Cegah Murid Gemuk. Sebenarnya aku amat menyokong kenyataan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berhubung kajian yang telah dilakukan oleh Kementerian Kesihatan tentang 15% rakyat Malaysia menghidap penyakit tidak berjangkit. Lebih memeranjatkan lagi daripada peratusan tersebut, 60% adalah melibatkan remaja 18 tahun dan ke bawah yang menghidap obesiti dan diabetis. Ngeri pulak bila melihatkan statistik ni! Memang aku akui gaya pemakanan dan gaya hidup masa kini tak sama seperti zaman mak dan ayah kita, zaman nenk moyang kita. Semua nak cepat, nak segera.. jadi anak-anak kita pada masa kini lebih mengenali mi segera, makanan segera dan macam-mamcam lagi dek kerana ibu bapa yang mengajarnya (termasuk yang menulis ni ye..).

Rentetan daripada statistik ini, kerajaan telah menguatkuasakan serta-merta larangan terhadap semua kantin sekolah agar tidak menjual minuman berkarbonat dan makanan yang mengandungi gula berlebihan. Larangan ini turut diberikan kepada penjaja yang menjual di luar kawasan sekolah. AKU SOKONG 100%. Sebab apa aku sokong, sebab tahun depan anak sulung aku akan ke darjah satu.. Hahah.. senang sikit hati mama ni bila kantin sekolah menyediakan makanan berkhasiat, berzat dan mengandungi gizi dan sesuai untuk tumbesaran anak-anak. Ayat mama ni dah mengalahkan doktor, doktor haiwan pun mesti terkejut ngan statement mama ni!

Ikut pengalaman aku, anak-anak aku memang semuanya boleh dikategorikan obesiti. Tapi masa umur dari lahir hingga 3 tahun, pastu dah kembali susut bila ke sekolah. Cuma Adik (anak bongsu) aku ni aje yang tak obesiti masa kecik, sekarang ni pulak dah semakin membesar. Kakak dan Angah dah kurus. Masa Kakak kecik2 dulu pun obes jugak. Tapi Angah lagi montel sampai pernah memakai lampin pakai buang bersaiz XXL. Tambahan pulak masa tahun Angah memakai lampin pakai buang bersaiz besar tu, ade beberapa jenama aje yang ada saiz besar. Dah la saiz besar, harga pulak boleh tahan le. Lama juga nak susut berat badan tu.. sampai jururawat klinik kesihatan tu suruh aku kurangkan makanan bergoreng utk Angah.

Alhamdulillah sekarang ni semua dah montel-montel lagi, tinggal adik aje yang menyusu. Berbalik kepada cerita di atas, aku menyokong la sangat agar kantin sekolah dan penjaja luar sekolah tidak menjual makanan yang tidak berkhasiat. Memang le kalau kita tak nak anak kita membeli makanan di kantin, kita kena pastikan anak-anak kita bawa bekal ke sekolah. Tapi kalau macam aku ni, rasanya boleh dikira berapa kali sangat aku buat breakfast. Kalau hari cuti lain cerita, memang buat jugak le... Harapkan bibik, korang kan dah tahu bibik aku dalam http://bicaraqasehku.blogspot.com/2011/04/naik-gaji-lagi.html Bibik aku kirim salam le nak masak, yang dia tahu goreng nugget, goreng kentang, goreng sosej dan yang paling expert goreng TEMPE. Kiranya bab-bab menggoreng serah aje kat bibik aku. memang terror.

Katakan tidak untuk ini!


Tidak untuk ini!
Nanti kalau ada kesempatan di entri yang lain (aku nak cari dulu..) aku aku masukkan gambar puteri-puteriku yang sempat montel satu masa dahulu. Jangan lupa untuk melihatnya ye.. Kalau aku terlupa Tolong Ingatkan Aku!


Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy