26 Januari 2011

Jom Pi Batu Ferringhi

Salam kepada semua pembaca setia Blog BicaraQaseh.
Aku nak berkongsi gambar-gambar dan cerita bagi perjalanan hari kedua semasa balik ke kampung minggu lepas. Aku meneruskan penjelajahan ke Pulau Mutiara. Memang aku org. Penang jugak tapi bukan sebelah island. Kesempatan melawat abang mak aku di sebelah pulau digunakan sebaiknya. Awal-awal lagi dah bersiap2. Anak-anak memang excited sebab nak naik Jambatan Pulau Pinang. Saja nak gie ikut jambatan sbb nanti anak2 tak tahu mcm mana rupa jambatan. Hehehe.. Pagi2 dah sediakan breakfast. Ermm.. yummy! yummy! Sedap ooo sekali sekala makan ketupat di waktu pagi. Bukan saja di hari raya aje dapat makan ketupat, tapi tak raya pun boleh. Mak aku memang akan order ketupat ni drp Tok Lang Cik Nah (promosi percuma utk toklang). Memang dia pakar membuat ketupat daun palas. Cakap aje nak ketupat kosong ke yg berkacang. Memang sedap! Aku cuma masak sambal ikan bilis. Anak-anak aku suka ketupat dicicah gula.
Sedap ketupat ni mama!
Ni mama punya!
Bila semua dah settled, kami pun bertolak ke Batu Ferringhi. Perjalanan ke sana mcm biasa aje, cuma kekadang tu aku conpius jugak dengan jalan. Banyak dah berubah. Maklum la dah hampir 3 tahun tak ke sana. Kadang-kadang tu kembali teringat nostalgia masa zaman aku bersekolah kat sana. Jalan Scotland, Jalan Burmah, Jalan Perak, Pulau Tikus, Gurney Drive.. memang semuanya kenangan la... Sampai aje kat sana, detinasi utama kami ke rumah pak Imam yg merupakan jiran mak aku. Eh lupa pulak nak story, mak aku ni memang asalnya duduk kat Batu Ferringhi (Cina Batu Felinggi org kata). So umah dia selang sebuah rumah dr umah Pak Imam ni.. Bila akut tengok balik memang dah ade semangat 1Malaysia dr zaman mak aku lagi.. sbbnya kedudukan rumah mak aku bersebelahan ngan rumah orang India, pastu sebelah rumah India ni rumah Pak Imam (orang Melayu). Mak aku masa kecik2 pun sekolah Melayu sbb sekolah tu belakang umah tokwan (buleh ke panggilan ni utk orang Cina). Dah bertanya khabar, kami beransur nak lunch pulak. Lagipun hari tu Jumaat, jadi En. Suami kena cari masjid utk solat Jumaat. Kami makan kat Tanjung Bungah. Best juga makan kat tepi pantai, sedap nasi goreng ayam dan bihun sup. Kalau ikutkan hati nak order rojak buah.. nasib baik dihalang oleh mak aku. Si suami dah siap makan dia gie cari masjid kat batu Ferringghi.
Ini rumah "tokwan" Cina aku.. nostalgia rumah ni..
Dalam pukul 3:00 tu kami ke rumah abang mak aku kat apartment dia yg terletak berhadapan Hotel Rasa Sayang. Ni Pakngah aku... Hahaha! lantak le.. aku tak kira Cina ke.. tetap disapa dengan panggilan Pakngah tidak ngan Uncle... Kesian Makngah aku ni.. dah tua2 kena sakit buah pinggang, rutinnya cuci buah pinggang 3 kali seminggu di Hospital Gleneagles Penang. Dah selesai bertanya khabar, destinasi seterusnya.. balik ke rumah le.. Sebelum tu sempat lagi makan laksa kat sana. Nampak mcm best aje, tapi sayang kurang umph.. nasib baik dapat diselamatkan dengan petis (orang Penang panggil otak udang). Nasi lemak pun kureng jugak..Perjalanan kami diteruskan.. Kami balik naik feri kebanggan warga Pulau Mutiara. Anak-anak mama ni le feri.. Ade Pulau Rawa, Pulau Angsa, Pulau Talang-talang..Memang best abis balik kampung kali ni.. Jalan-jalan, makan-makan... dan yang paling best dapat memujuk abah dan mak ikut kami balik ke KL...Yes! Mak dan abah akhirnya ikut jugak cadangan anak tunggal depa ni.. hehehe!
Banyak selekoh tajam bila nak ke Batu Ferringghi

Tengok tu anak2 aku berselera makan bihun sup yg sedap tu!
Mama nak jugak bergambar!
Ni le Pakngah, abang mak aku.. Mak aku yang paling kiri yg pegang tongkat tu!

Nasi lemak sotong yang tak seberapa sedap.

Petis, penyelamat laksa yang kurang sedap jugak tu!
"Anak-anak ayah tu kapal," kata si ayah kepada anak-anak semasa berada di dalam feri.
Aku dan En. Azlan, suami tersayang!

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy