12 April 2011

Sebiji Onigiri vs Seketul Ikan Patin

Salam sayang kepada semua blogger tak kira di mana jua anda berada. Sudi-sudilah kalian menjengok dan membaca enti di blog kesayangan aku ni ye..

Hari ni aku terpanggil untuk menulis tentang makanan yang diedarkan kepada mangsa tsunami di Jepun. Makanan yang aku maksudkan ialah ONIGIRI. Macam sedap pulak aku tengok bila kerjasama yang dilakukan oleh sukarelawan di Jepun dalam menyediakan makanan ni. Sebelum tu, semalam berita di kaca televisyen memaparkan negara Matahari Terbit sekali lagi dilanda gegaran setelah sebulan dilanda tsunami. Amaran tsunami terpaksa dikeluarkan selepas sejam berlakunya gegaran. Namun alhamdulillah tiada kerosakan harta-benda dan nyawa terkorban dalam gegaran kali ini.

Hari ni aku terasa nak berkongsi sedikit resepi yang aku kutip dalam beberap siri jelajah blog. Baru aku tahu, onigiri tu sebenarnya nasi kepal ataupun rice ball. Banyak blog yang aku jelajah untuk mencari resepi dan cara-cara menyediakan onigiri ni. Nanti di bawah entri ni aku sertakan alamat blog yang menrangkan dengan lebih lanjut mengenai bahan-bahan dan cara-cara menyediakan onigiri.

Aku memang tabik spring kepada semua sukarelawan yang bertungkus-lumus menyediakan onigiri untuk mangsa-mangsa tsunami. Kalau di negara kita Malaysia, ibarat memberi sesuap nasi bagi meringankan beban orang yang kurang upaya. Dalam Majalah3 minggu lepas ada menunjukkan liputan mangsa-mangsa tsunami, keadaan rumah dan bantuan oleh Kelab Putera 1Malaysia. Tahniah kepada semua rakyat Malaysia yang begitu prihatin. Dalam rancangan ni sempat jugak ditunjukkan wartawan Majalah 3 yang sempat membuat liputan penyediaan onigiri.

Dah abis cerita tentang onigiri, hari ni terdengar pulak cerita tentang ikan patin di corong radio pagi tadi. Ada sebuah akhbar melaporkan tentang sekumpulan 50 orang makan di sebuah gerai (tak pasti lokasinya, tapi mungkin sebelah Pahang dek kerana terkenal ngan ikan patinnya) yang menyediakan juadah ikan patin, ulam-ulaman dikenakan bayaran RM13,000. Ha! Kalau aku yang makan, mahu aja aku muntahkan balik aja ikan tu.. Nape yang mahal sangat?? Kiranya seorang makan dengan harga RM260, harga ni dah menyamai bayaran bil telefon aku selama dua bulan. Kalau la anda di tempat orang yang dikenakan RM13,000 tu macam mana nak tanganinya? Pelik-pelik, sebiji onigiri vs seketul ikan patin.

Kalau anda nak cuba resepi onigiri dan cara menyediakan onigiri ada di sini http://www.buatonigiri.zoomshare.com atau di http://blogged.my/gotopingbar

1 Komentar Terbaik

15 April, 2011

Salam.. terima kasih kerana mengunjungi blog saya. InsyaAllah saya akan melawat blog anda..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy