11 April 2011

Sedikit Rasa Kekesalan...

Salam kepada semua blogger.
Pertama sekali aku nak ucapkan berbanyak terima kasih kepada semua yang sudi menyokong usaha aku untuk berkongsi cerita di blog kesayangan ni? Terima kasih kepada semua yang sudi follow blog BicaraQaseh. Hari ni (Minggu ni) aku nak berkongsi cerita dan pengalaman mengenai KECUAIAN.

Bukan nak menunding jari kepada sesiapapun, bukan nak kata diri aku ni perfect dan tak pernah cuai. Tapi di sini aku sekadar menulis utk kebaikan semua dan jadi pengajaran buat diri aku sendiri. Semalam bila aku sampai kat rumah, ade kereta parking nun depan pagar aku yang antik. Nape la tak perking aje kat dlm kawasan rumah aku, bukan kena bayar pun. Sebagai pemandu berhemah (berhemah konon, Encik Suami selalu mengingatkan aku tentang statistik kemalangan yang kerap kali melibatkan aku), beberapa kali aku mengundur (reverse) kereta ke depan dan ke belakang agar dapat mengelakkan kerete orang tu dilanggar. Marah jugak la, tapi aku tak tunjuk. Bila nak masuk kat porch tu anak-anak dah meluru.. Apa lagi aku siap buat isyarat tangan supaya anak-anak tak mengikut kereta aku yang masih bergerak. Takut terlanggar sebenarnya. Budak-budak bukannya tahu.. yang tahu mama diorang balik, mesti belikan ape-ape.

Gambar Hiasan
Rupa-rupanya orang yang parking kereta kat luar tu customer (mcm kontraktor pulak!) nak beli bumbung terpakai yang tersadai di depan rumah aku tu. Alhamdulillah.. Settled bab customer tu, aku pun masuk rumah. Bibik pulak bagitahu aku tentang berita yang tak baik.. Beritanya ialah TUDUNG ARIANI BIRU yang dihadiahkan oleh kawan aku dari Sabah terkena warna tudung yang baru aku beli di Jalan TAR minggu lepas. Berderau jugak darah ni, mana tidaknya aku ni ade satu tudung aje yang jenamanya Ariani, yang lain semuanya cap Jalan TAR, pasar malam Paya Jaras dan The Store. Nape la..hang (keluar dah bahasa Penang aku) rendam sekali dah tahu tudung tu baru aje aku beli. Selamat le tudung Ariani aku tu. Habis kat awning tu ade tompok2 merah. Boleh dia jawab takpe nanti kita gantikan dengan kain lain. Senang aje jawabnya. Tu tudung kawan aku yang bagi tau! Dah le pagi tadi aku tengok seterika tak tutup. Slamba lagi jawab baru aje bu, baru malam tadi tak tutup. Waktu kau jawab tu pukul berapa? Pukul 6:00 pagi! Adoi! kalau terbakar rumah aku dengan kau sekali terbakar tahu tak? Macam ni nak mintak naik gaji?

Hari selepas kejadian ni (Jumaat lepas) sekali lagi darah aku naik (mungkin sampai ke tahap maksima). Ape tidaknya, pekerja yang mengutip timun tu menyusahkan hidup aku. Dah beberapa tak datang, aku yang terpaksa mengutip sehingga ke senja, pergi jual hingga ke pukul 10:00 malam. Ni dah datang tapi tetap menyusahkan hidup aku. Kenapa la korang letak timun atas simen. Berapa kali aku dah bagitau, timun cepat rosak kalau letak kat simen. Bila aku cakap, korang (Maskur, kawan Maskur dan bibik aku) bercakap dalam bahasa Jawa, mesti mengata kat aku le tu.. Jadi malam ni timun2 aku tu memang tak boleh jual langsung kecuali 10kg aje, yang lain aku bagi free aje kat orang (lebih daripada 30kg).

Gambar Hiasan
Kejadian macam ni boleh aku simpulkan. Kebaikan tidak semestinya dibalas kebaikan. Aku ingat dengan berbuat baik kat orang, orang akan membalas kebaikan kepada aku. Salah sama sekali. Aku cuma berdoa agar korang (termasuk bibik aku sekali) kembali merenungi nasib korang yang dilayan dengan baik semasa berada di Malaysia. Korang dapat bekerja dengan majikan seperti aku (tak kisah  kalau korang selalu bangun tidur lebih lambat dari aku), korang dapat duit dengan banyak dan dapat membuat kerja sampingan (menjahit dan sebagainya), korang dapat makan dan minum percuma. Kepada pekerja Encik Suami pulak, korang tu orang alim, semua orang kampung kenal tentang keilmuan korang, tapi jangan buat kerja semata-mata nak dapatkan uang (duit) saja. Korang tahukan bahawa rezeki tu dari Allah. Sendiri fikir-fikirkan bahawa korang sangat bertuah menumpang kasih di bumi Malaysia. Bukan anti kepada warga serumpun, cuma sedikit rasa kekesalan..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy