25 Mei 2011

Demam Lagi...

Salam kepada semua blogger.
Bagaimana dengan hari anda? Aku harapkan semuanya berjalan lancar. Semalam aku menghantar Encik Suami ke KL Sentral, kejap aje 2 minggu. Encik Suami dah balik bekerja.. Anak-anak aku mcm berat aje nak melepaskan ayah kesayang mereka pergi keje. Aku pun sama jugak, tapi nak buat macam mana begitu kejenya.. dua minggu di darat, dua minggu di laut.. (Mama sentiasa doakan yang terbaik untuk abang). Anak-anak lepas balik aje dari menghantar ayahnya, macam dah menjadi satu rutin pulak, mesti nak singgah ke stesen minyak.. mcm shopping aje kat stesen minyak tu! Macam-macam nak dibeli terutama sekali air yogurt Bliss tu (memang dah menjadi kewajipan pun..) Lepas tu ambik chocolairs, Rocky..dan bla..bla.. bla.. Nak buat macam mana.. nama pun anak-anak. Tapi aku betul-betul konpius anak-anak aku yang 3 orang ni, jarang sekali nak mintak yang bukan-bukan dengan ayahnya. Balik-balik duit mama jugak yang dimintak. Memang aku dah buat kajian ni dah lama.. memang jarang sekali nak mintak ayah belikan permainan ke, buku ke atau ape-ape ajelah.. Kalau dengan mama yang garang macam singa ni jugak la yang nak beli macam-macam.. Kenapa ya???

Berbalik kepada cerita demam ni.. pagi tadi aku pegang dahi Adik (anak aku yang bongsu), panas! Demam agaknya.. Baru minggu lepas Angah demam sampai 2 hari tak gie sekolah. Adik pun aku rasa dua minggu lepas dah demam.. Anak-anak aku selalu akan demam di kala ayahnya balik bekerja. Ermm.. mungkin rindu kot kat ayah dia.. Atau mungkin nak bagi mama dia belajar lebih banyak erti kesabaran menjadi ibu dan ayah selama dua minggu. Memang terasa beratnya bila anak-anak demam, batuk, selsema.. Biasanya kalau sorang dah kena, mesti kesti ketiga-tiga orang sekali demam.. Selalunya budak-budak kalau dah demam, mesti muntah. Bab ni memang menguji betul kesabaran.. Mana tidaknya, terpaksa bangun, tukar baju anak, buka cadar lagi.. Memang sering terjaga..

Masih aku teringat lagi masa anak aku si Kakak (anak yang sulung) kecik-kecik. Dia memang kerap demam. Sampaikan aku menangis kat mak aku di kampung. Memang susah hati sangat sebab anak aku kerap demam. Masa tu aku belum ada bibik lagi.. Aku hantar kakak ke nursery, pastu hantar ke rumah pengasuh kat depan rumah aku aje. Masa di rumah pengasuh ni Kakak memang kerap demam, yang aku tak tahannya si pengasuh tu boleh cakap kat aku anak aku busuk sebab selsema.. Hati ibu mana tak sedih bila ada orang cakap macam tu kat anak sendiri. Kalau ikutkan hati aku mahu aja aku ungkit segala kesusahan yang dia buat kat aku. Selalu bercuti tak kira masa, ambik susu anak aku bagi kat anak dia.. ubat tu jangan cakap la..aku bukan nak kata aku ni bagus sangat tapi aku akan pastikan anak aku dapat rawatan dari klinik setiap kali dia demam ke sakit ke.. Tak kira kalau setiap kali ambik ubat tu harganya kedang-kadang mencecah lebih RM100. Bila aku gie keje, si pengasuh tu akan mesej kat aku "Mama Anis, saya ambik ubat anak awak sikit untuk anak saya".. Buleh pulak macam tu..Kalau bab bayaran mengasuh, selalu ambik advance.. Belum lagi tengah bulan dah mintak gaji.. Adoi..

Atas alasan itu, aku akhirnya mengambil pembantu rumah. Biarpun tua, alhamdulillah dia menjaga anak-anak aku dengan baik. Biar pun kadang-kadang tu aku rasa tak puas hati dengan keje-ke yang dilakukan agak menyakitkan mata, aku pasrah dan redha aja. Janji anak-anak aku sihat dan bulat-bulat lagi. Janji takde orang kata kat anak aku yang bukan-bukan. Alhamdulillah, anak aku baik Kakak, Angah dan Adik jarang-jarang kena demam atau batuk yang teruk. Tapi dalam setahun tu buleh dikira la kalau nak demam serentak tu jarang.. kalau cuaca yang panas atau tak menentu mesti budak-budak kena demam. Kalau di kampung, mesti ada saja petua yang digunakan untuk mengurangkan panas atau demam. Antaranya daun raya yang di ramas-ramas dan diletakkan di kepala, daun setawar pun sama jugak. Kalau mak aku mesti dah rebus barli yang dicampur dengan halwa kundur. Semoga anak aku cepat sembuh, minggu depan nak balik kampung.. Permatang Ara, Sungai Bakap!.Seronoknya..

3 Komentar Terbaik

25 Mei, 2011

Cepatlah sembuh..wahai anakku..

29 Mei, 2011

Pengalaman yang sama berlaku pada anak-anak saya. Kalau seorang demam yang lain akan turut berjangkit. Anak-anak kecil kalau sudah demam tentu meragam perlu kesabaran melayan kerenah mereka. Moga-moga anak cepat sembuh dari demam

02 Februari, 2013

nice blog....kuatkan sistem imun kanak2 dengan pemakanan yang sihat..jom berkongsi ilmu kesihatan anak2 dan famili
http://familicare.blogspot.com/search/label/Mealshakes

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © BicaraQaseh. Designed by Whitey Mommy